do kasy suma: 0,00 zł
wyszukiwarka zaawansowana

Artykuły bloga zawierają także linki do produktów w sklepie. Na skutek aktualizacji/zmiany asortymentu, mogą one przestać kierować do wskazywanych produktów. Staramy się aktualizować linki ale nie zawsze możemy to zrobić na czas. W takim wypadku, prosimy się nie zrażać i skorzystać z wyszukiwarki produktów.

Chmura tagów
Kategorie wpisów
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Zapisz się na newsletter! Nowości, promocje? :-)

Otrzymasz 100 pkt. - będziesz bliżej stałych rabatów!

 

Nie będziemy spamować, postępujemy zgodnie z polityką prywatności

Opinie Google

Zobacz opinie i napisz co o nas sądzisz.

Statystyki
Produkty:
1928
Kategorie:
183
Nowości:
9
Promocje:
0

Inulina – właściwości, dawkowanie

0

Od lat przyjęło się twierdzenie, że cukier jest kaloryczny, szkodliwy. Mimo to jest wielocukier, który nie tylko nie szkodzi, ale także ma wiele właściwości zdrowotnych, a nawet pomaga schudnąć. Mowa o inulinie, którą możemy znaleźć m.in. w takich roślinach jak korzeń cykorii albo mniszek lekarski. Coraz częściej pojawiają się głosy na temat tego, że inulina może być jednym z najważniejszych narzędzi w walce z otyłością i chorobami dietozależnymi.

Inulina stanowi połączenie cząsteczek fruktozy i glukozy, a nasz układ pokarmowy nie jest przystosowany do jej trawienia. Z tego względu, chociaż jest wielocukrem, jej działanie przypomina błonnik pokarmowy. Wizualnie jest podobna do skrobi, z tym że łatwo rozpuszcza się w wodzie.

Najważniejsze właściwości inuliny

Przede wszystkim istotna jest niska kaloryczność inuliny. Jest 10 razy mniej słodsza niż biały cukier, dlatego jej smak jest delikatny. Zagęszcza, żeluje, stabilizuje, co jest często wykorzystywane w artykułach spożywczych z obniżoną kalorycznością. Można nią z powodzeniem zastąpić tłuszcz. Jak prezentuje się wtedy kaloryczność? W 1 g inuliny jest 1,5 kcal, natomiast 1 g tłuszczu to aż 9 kcal.

Dzięki temu, że inulina dobrze zastępuje tłuszcz i nie zmniejsza atrakcyjności danego produktu, widać duży potencjał dla produktów na odchudzanie. Poza tym, że inulina zmniejsza liczbę spożywanych każdego dnia kalorii, wpływa na hamowanie łaknienia i zwiększenie uczucia sytości. Dzięki temu nie czujemy się ciągle głodni i nie mamy ochoty na podjadanie. Przez to, że inulina jest składnikiem błonnika pokarmowego i przechodzi niezmieniona do jelit, jest prebiotykiem. Stymuluje rozwój naszej flory bakteryjnej, a to z kolei zwiększa odporność całego organizmu. Inulina niweluje pojawienie się chorób serca, cukrzycy, otyłości, ale także polipów i owrzodzeń jelita oraz nowotworów.

Gdzie ją znaleźć i jak dawkować?

 

Największym źródłem inuliny są rośliny astrowate. Jest ona m.in. w bulwach cykorii, a także w słoneczniku bulwiastym (topinamburze), mniszku lekarskim (na zdjęciu w nagłówku), łopianie i karczochu. Mniejsza ilość inuliny jest obecna również w czosnku, cebuli, szparagach, porze i bananie. Jeśli chcemy inulinę stosować w swojej kuchni, możemy ją kupić w postaci białego proszku, pozyskiwanego z cykorii. Jest też dostępna w formie tabletek. Zdaniem naukowców optymalna dawka inuliny to od 5 do 10 g dziennie. Nadmiar może przeczyszczać. Przy mniejszych ilościach nie ma wyraźnej zmiany na przykład w mikroflorze w okrężnicy. Co ciekawe, inulina jest do tego stopnia bezpiecznym cukrem, że producenci mleka dla niemowląt dodają ją jako prebiotyk do swoich produktów.

 

Inulina w kuchni

Skoro inulinę można kupić w aptekach i sklepach ze zdrową żywnością, warto wiedzieć, do czego można ją wykorzystać. W najprostszej wersji można ją pić jako błonnik, ale warto pójść o krok dalej i zamiast mąki wykorzystać do zagęszczania sosów i zup. Z powodzeniem dodaje się ją do słodyczy. O niewielką ilość inuliny możemy uzupełnić na przykład galaretkę, kisiel czy budyń. A jeśli dodamy do ciast lub ciastek, dłużej będą świeże.

Komentarze do wpisu (0)

Submit
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl