do kasy suma: 0,00 zł
wyszukiwarka zaawansowana

Artykuły bloga zawierają także linki do produktów w sklepie. Na skutek aktualizacji/zmiany asortymentu, mogą one przestać kierować do wskazywanych produktów. Staramy się aktualizować linki ale nie zawsze możemy to zrobić na czas. W takim wypadku, prosimy się nie zrażać i skorzystać z wyszukiwarki produktów.

Chmura tagów
Kategorie wpisów
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31

Zapisz się na newsletter! Nowości, promocje? :-)

Otrzymasz 100 pkt. - będziesz bliżej stałych rabatów!

 

Nie będziemy spamować, postępujemy zgodnie z polityką prywatności

Opinie Google

Zobacz opinie i napisz co o nas sądzisz.

Statystyki
Produktów:
1687
Kategorii:
182
Nowości:
7
Promocje:
13

Witamina D - fakty

0

Witamina D – i kilka faktów jej dotyczących 

Witamina D odgrywa ważną rolę nie tylko w tworzeniu mocnych kości, lecz także jest ważna dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i nerwowego oraz utrzymania prawidłowego ciśnienia krwi.

Ocenia się, że 80-90% potrzebnej dla organizmu ilości witaminy D pochodzi z biosyntezy w skórze pod wpływem promieni słonecznych, a tylko w niewielkim stopniu wspomagane jest to przez źródła pokarmowe (głównie z produktów pochodzenia zwierzęcego).

Dlatego, zwłaszcza przy długotrwałym przebywaniu w zamkniętych pomieszczeniach, należy pamiętać o odpowiednim spożyciu witaminy D oraz o spędzaniu czasu na świeżym powietrzu. W związku z położeniem geograficznym Polski, synteza skórna zachodzi jedynie od końca kwietnia do początku września w słoneczne dni między godziną 10.00 a 15.00. Trzeba przebywać na słońcu codziennie przez minimum 15 minut, odsłaniając co najmniej 18% powierzchni skóry, czyli przedramiona i częściowo nogi.

Warto wiedzieć, że kremy z filtrami przeciwsłonecznymi hamują syntezę skórną witaminy D.

Zalecane spożycie witaminy D, zarówno dla dzieci, jak i osób dorosłych wynosi 15 µg/dobę, jedynie ludzie starsi (po 70 r.ż.) potrzebują jej więcej – 20 µg/dobę.

W żywności witamina D występuje w niewielkich ilościach, głównie w produktach pochodzenia zwierzęcego. Produkty roślinne, poza produktami wzbogaconymi, takimi jak margaryny, na ogół nie zawierają witaminy D.

Produkty bogate w witaminę D:

  • tłuste ryby (węgorz, śledź, pstrąg tęczowy, łosoś, sardynki),
  • mięso,
  • podroby,
  • drób,
  • przetwory mleczne (sery dojrzewające),
  • masło,
  • margaryna o normalnej i obniżonej zawartości tłuszczu,
  • mieszaniny masła i oleju.
 

Ze względu na stwierdzane często zbyt niskie spożycie witaminy D z dietą oraz biorąc pod uwagę fakt, że w okresie od października do kwietnia synteza skórna witaminy D jest zbyt mała, aby pokryć zapotrzebowanie, wskazuje się na potrzebę suplementacji witaminą D w okresie zimowym i przez cały rok, jeśli w pozostałych miesiącach nie jest zapewniona odpowiednia ekspozycja na promieniowanie słoneczne.

 

 

Źródło: Hanna Kunachowicz „Dieta bezglutenowa. Co wybrać?”, Wydawnictwo Lekarskie PZWL Sp. z o.o., wydanie II 2017.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy od home.pl